ثبت رایگان مبایعه‌نامه فروش ملک در سامانه خودنویس قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان قدس؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود
سرخط خبرها

فاجعه آب لیمو‌های دست ساز

  • کد خبر: ۱۹۳۴۳
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
فاجعه آب لیمو‌های دست ساز
یک کارگاه غیرمجاز تولید آب‌لیمو که از وضعیت این روز‌های کرونا سوء استفاده می‌کرد، در مشهد پلمب شد
یادتان هست در گزارش «تب کرونا قیمت میوه را بالا برد» گفته بودیم که با وجود اینکه لیموترش به کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسیده، آب‌لیمو‌های یک‌لیتری با قیمت ۲۸ هزار تومان در حال توزیع است. قیمت‌ها غیرطبیعی بودند و همین مسئله سبب شده بود تا در خلوص آن‌ها تردید کنیم. با‌این‌حال روز گذشته کشف یک کارگاه غیرمجاز فراوری و توزیع آب‌لیمو در خیابان مطهری شمالی مشهد سبب شد تا تردید‌های ما به یقین تبدیل شود.

توزیع لیموترش‌های توقیفی
بارگیری لیمو‌های توقیفی کارگاه غیرمجاز برای عرضه در بازار، اولین نکته‌ای است که در بدو ورود توجه ما را جلب می‌کند. این روز‌ها بازار لیموترش حسابی داغ شده است، همین مسئله سبب شد تا بازرسان اصناف بعد از کشف ۷۵۰۰ کیلو لیموترش بلافاصله با قاضی تعزیرات تماس بگیرند و مجوز توزیع آن‌ها را درخواست کنند.
محسن مقدس، کارشناس بازرسی اتاق اصناف مشهد، به ما می‌گوید هرچند نیاز بازار مشهد بیشتر از این هاست، اما توزیع همین‌ها خط و نشانی برای بقیه هم هست که تصور نکنند می‌توانند هرکاری که بخواهند در بازار انجام دهند. او توضیح می‌دهد که این‌لیمو‌ها با احتساب سود ۲۰ درصد در بازار به قیمت ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شوند، قیمتی که باز هم حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر از شهر است.
وارد که می‌شویم، فضا به هر‌چیز شبیه است به غیر از کارگاهی که بخواهد محصولی در ارتباط مستقیم با بهداشت مردم تولید و عرضه کند. کثیفی از سر و روی کارگاه می‌بارد. برای خالی نبودن عریضه سینک ظرف‌شویی را در کارگاه نصب کرده‌اند. هرچند با وضعیت بهداشتی‌ای که دارد، اگر همین را هم نصب نمی‌کردند بهتر بود. در طبقه پایین که انبار است کارتن‌ها به شکل نامناسب و بدون تهویه در کنار سرویس بهداشتی چیده شده‌اند، محصولاتی که فضا نشان می‌دهد تا چند ساعت پیش در حال بسته‌بندی و عرضه به بازار بوده‌اند.
همچنان که در حال رصد فضا هستیم، جوادی، کارشناس اداره بهداشت، تند‌تند در حال صورت‌برداری آب‌لیمو‌ها و آب‌غوره‌هاست. کارشناس بهداشت اشاره‌ای به آب‌لیمو‌های بدون برچسب می‌کند و از مالک می‌پرسد، این‌ها که نه نام دارد و نه نشان. از کجا آن‌ها را خریداری کرده‌اید؟ مالک کارگاه مدعی است که این‌ها را به صورت ۲۰ لیتری خریداری و بعد در ظروف یک‌لیتری توزیع می‌کند. این جواب قانع‌کننده نیست. این را کارشناس بهداشت می‌گوید و تأکید می‌کند که به دلیل بی‌نام‌و‌نشان بودن آب‌غوره‌ها، همه آن‌ها معدوم می‌شوند. از این کارگاه غیرمجاز ۲۰۰ لیتر آب‌غوره و ۱۵۰ لیتر آب‌لیموی غیرمجاز کشف شد. اما فروشنده بازهم زیر بار نمی‌رود و همچنان تأکید می‌کند که تنها تخلف او ارزان‌فروشی است. او می‌گوید اصلا اشتباه کردم که از شیراز بار آوردم تا به مردم ارزان بفروشم. باید می‌رفتم و از همان میدان‌بار لیموترش می‌خریدم تا امروز دچار این مشکلات نشوم. این‌بار کارشناس بازرسی اتاق اصناف مشهد است که جواب او را می‌دهد. ارزان فروشی؟ لیموترش‌های کپ‌زده را به مردم می‌فروشی و اسمش را گذاشته‌ای ارزان‌فروشی؟

سود ۵۰۰ درصدی متخلفان
مشکلات بهداشتی فقط بخش کوچکی از تخلفات این کارگاه است.
به گفته بازرس اتاق اصناف مشهد این واحد ۵.۵ تن لیموترش را به قیمت کیلویی ۱۸ هزار تومان از شیراز خریداری کرده است، لیمویی که اکنون با قیمت ۳۵ هزار تومان در حال عرضه است.
این درحالی است که با احتساب سود مجاز باید ۲۳ هزار تومان عرضه می‌شد. مخلوط کردن لیموترش‌های بی‌کیفیت با لیمو‌های خوب تخلف دیگر این واحد است. ظاهرا مالک این کارگاه ۳۴۰ کیلوگرم لیموترش به قیمت ۲۰۰۰ تومان از شیراز خریداری کرده و آن‌ها را با مخلوط کردن با لیمو‌های باکیفیت به مردم می‌فروخته است. آب‌لیموگیری با لیمو‌های بی‌کیفیت را هم اگر به تخلفات این کارگاه اضافه کنید به گفته مقدسی حاشیه سودش به ۵۰۰ درصد می‌رسد.
وی با تأکید بر اینکه شهروندان از فروشگاه‌های مجاز و مطمئن آب‌لیمو طبیعی خریداری کنند، می‌گوید: شهروندان تصور می‌کنند که اگر جلوی آن‌ها آب‌لیمو گرفته شود، محصول مطمئن است، اما برخی از واحد‌ها از قبل مقداری آب‌لیموی صنعتی داخل دستگاه خود می‌ریزند، سپس با مخلوط کردن آب‌لیموی طبیعی و صنعتی آن را به مشتریان می‌فروشند. در پایان مقدسی شماره پیامک ۳۰۰۰۱۳۴۱۲۴ و شماره تلفن ۳۱۷۳۰ را برای دریافت گزارش‌های مردمی بیان و اضافه می‌کند: افزایش تقاضا برای آب‌لیمو بازار متقلبان را داغ کرده است. از شهروندان می‌خواهیم تا موارد تخلف را به ما گزارش دهند تا سریعا برخورد شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->